
Breaking the News:
The Role of State-Run Media

Christopher Walker and Robert W. Orttung

Christopher Walker is executive director of the International Forum 
for Democratic Studies at the National Endowment for Democracy. He 
previously served as vice-president for strategy and analysis at Free-
dom House. Robert W. Orttung is assistant director of the Institute 
for European, Russian, and Eurasian Studies at George Washington 
University’s Elliott School of International Affairs, and visiting scholar 
at the Center for Security Studies at the Swiss Federal Institute of Tech-
nology in Zurich.

Despite the rise of new media, and of media environments that gen-
erally are far more diverse and competitive than they used to be, au-
thoritarian regimes are finding surprising (and alarmingly effective) 
ways to use media to help themselves stay in power. Media outlets 
controlled formally or informally by the state have become necessary 
to the durability of undemocratic governments around the world. The 
messages that such media pump out—and the public apathy that they 
promote—help to keep crucial regime elites from defecting and pre-
vent alternative power centers from rising within society.

The media outlets in question may be owned and run by the state, or 
they may be nominally private but in fact under government control. 
Most authoritarian regimes—including those in China and Russia, the 
cutting-edge users of this model—employ both their own state media 
and private media to do their bidding. 

The mention of Beijing and Moscow might give the impression that 
state-controlled media are a communist or postcommunist phenomenon, 
but that is not so. Azerbaijan, Belarus, Cambodia, and Vietnam have 
state-dominated media, but so do Ethiopia, Iran, Mozambique, Rwanda, 
and Zimbabwe (with Venezuela rapidly moving that way). In all these 
countries, communist, postcommunist, and noncommunist alike, estab-
lished systems circumscribe news and information for mass audiences 
and shape the dominant political narrative. What is more, a number of 

Journal of Democracy  Volume 25,  Number 1  January 2014
© 2014 National Endowment for Democracy and Johns Hopkins University Press



72 Journal of Democracy

democratically elected governments with authoritarian leanings, such 
as those in Ecuador, Nicaragua, Turkey, and Ukraine, use similar tech-
niques.

To enforce their will, old-school authoritarians relied on huge co-
ercive establishments plus strong, centrally controlled, and ideology-
infused party organizations. Russia and China both retain large state-
security apparats, of course, but neither has a party of the classic sort. 
The Communist Party of the Soviet Union (CPSU) is no more, while the 
Chinese Communist Party (CCP) remains in power but freely trims its 
ideology to “suit policy decisions taken on non-ideological grounds.”1 
Coercion is crucial in both cases, but in neither country can authoritarian 
power be sustained by force alone—and the rulers know it.

This is where state-controlled media come in. With no guiding ideol-
ogy such as communism to lean on, regimes use media to fill the void, 
offering a mix of consumerism, nationalism, anti-Americanism, and 
other intellectual currents to keep the regime “above water” in terms of 
popular support.2 

 State-controlled media do not exist solely to praise the powers that 
be, however. A vital companion function is to trash and discredit alter-
natives to the authoritarian status quo before these can gain traction with 
citizens at large. In this way, state-run media are a tool for marginalizing 
any potential political opposition or civic movement. Without meaning-
ful access to the airwaves, opposition groups find it hard to reach po-
tential supporters or become significant voices in the public discussion.

Although contemporary authoritarians still see their ability to repress 
dissent with force as crucial and have no plans to give it up, China, Rus-
sia, and others now tend to take a more selective approach to applying 
the truncheon.3 Their reasons are pragmatic: Aspirations to economic 
modernization and prosperity cannot subsist alongside brutal, whole-
sale repression and the restrictions on information flow that this would 
require. 

Aside from outliers such as Cuba, North Korea, and Turkmenistan, 
today’s authoritarian regimes do not seek total domination of all the 
means of mass communication. What they want instead is what we 
might call “effective media control”—enough for them to convey their 
strength and puff up their claims to legitimacy while undermining po-
tential alternatives. Such state dominance—whether exerted through 
overtly state-run or merely state-pliable media outlets—enables regimes 
to put progovernment narratives front and center while using the power 
of editorial omission to limit systematic criticism of official policies and 
actions. 

When it comes to doing this, China is a leader. Beijing’s propagandists 
are skillful appropriators, having learned the public-relations methods 
commonly used in Western politics and then adapted them to Chinese 
conditions. China Central Television (CCTV) engages a massive audi-



73Christopher Walker and Robert W. Orttung

ence, hundreds of millions strong, as an instrument of state control, driv-
ing popular consciousness of news and events and managing messages 
in popular entertainment.4 CCTV represents an authoritarian media en-
tity that has achieved a degree of commercial success in combination 
with systematic, albeit calibrated, repression. It is a media conglomerate 
(with arms that now operate beyond as well as within China) that is fi-
nancially profitable, operationally autonomous, and ideologically reli-
able. Its prominence owes much to the work that Chinese-government 
regulators have done to limit potential competitors. Its advertisers are 
state enterprises or private companies eager to curry favor with state 
officials. The end result is a quasi-commercial media environment in 
which the party-state retains a dominant editorial hand. 

The prominence that we accord CCTV is no accident: State-controlled 
media can and do take many forms, but television is number one. Like 
the legendary bank robber Willie Sutton, who reputedly said that he 
robbed banks because “that’s where the money is,” authoritarian regimes 
focus on television because it is overwhelmingly where the eyeballs are. 
In most societies, it is the main source to which people turn for news 
and information. Television coverage—both what is shown and how it is 
shown—determines and shapes the content of mainstream political dis-
course. Moreover, what is on TV defines popular perceptions of how 
much power a regime possesses. 

Television still has no real competitors. Internet access and use are 
growing, in some cases rapidly, and new technologies are making it pos-
sible for ordinary citizens to access a wider variety of information and to 
communicate with one another quickly and inexpensively. Social media 
can also help to shape narratives, especially with regard to shared griev-
ances, and are altering mechanisms of collective action.5 Yet new media 
are in what could be called an “insurgency phase” of their development 
and still have a long way to go before they can challenge television’s 
primacy in authoritarian societies. 

Among other things, the online world suffers from being more splin-
tered. Authoritarian regimes by their nature focus tightly on staying in 
power and thus use state media systematically toward this end. State-
controlled television delivers an unchecked regime message to its au-
diences. The Internet, by contrast, is a cacophony of many discordant 
voices—not the best platform for promoting a unified, coherent opposi-
tion to the powers that be. 

How State Control of the Media Works

What methods have enabled state-media systems—which include not 
only television but also newspapers, radio, and new media, all backed by 
politically tilted police and courts—to endure in the current era of rapid 
technological and communications advances, particularly in the areas of 



74 Journal of Democracy

the Internet and social media? In order to achieve effective dominance, 
state-controlled media in authoritarian regimes seek to influence four 
distinct audiences. Listed in order of their importance to the regime, 
these audiences are 1) elites from the regime’s own coalition; 2) the 
populace at large; 3) the country’s regular Internet users; and 4) the 
political opposition and independent civil society.

Elites from the regime coalition. Authoritarian regimes must always 
worry about their own elites, who have both a large stake in whether the 
regime’s prospects are good or bad and a higher-than-average ability 
to “stay on the winning side” by “going mobile” with their allegiances. 
State-controlled media must make it a mission to reassure these regime 
mainstays that the incumbent ruler (or ruling circle) stands secure, mak-
ing continued unity and loyalty to the regime the “smart play.” 

Clear media dominance signals to key ruling-coalition members that 
defections will be punished, including through media smear campaigns. 
In this context, what the media are saying at any given moment is less 
important than the ruling circle’s ability to show that it can impose any 
message it desires. Authoritarians are well aware that, as Guillermo 
O’Donnell and Philippe Schmitter have pointed out, unfree regimes can 
begin to crack up if and when regime moderates locate and contact op-
position moderates with whom they can negotiate.6 Keeping parts of the 
regime elite from breaking away and looking for the exits is a crucial 
regime goal and hence a crucial task of the regime’s media.

In China, the CCP uses its media dominance to send signals to a num-
ber of essential elite audiences. These include members of the CCP lead-
ership itself as well as the state bureaucracy and China’s large, growing, 
and inextricably CCP-linked business community. Anne-Marie Brady 
has observed the vitally important role that China’s state-controlled me-
dia plays as the “fourth governmental branch” (rather than a “fourth 
estate”) and its favored place in communicating to elites messages that 
support the party-state system.7 

Russia’s President Vladimir Putin uses the media to display his power 
to key groups. He particularly wants to keep in line the siloviki (strong-
men) who staff the military, the police forces, and the state-security ap-
paratus. Other target audiences for Putin’s trademark shows of strength 
(which have included ringside attendance at a bareknuckle-fighting 
tournament alongside Belgian action star Jean-Claude Van Damme and 
widely distributed photographs of a shirtless Putin riding horses and tot-
ing a rifle to hunt wolves) include the state bureaucracy and the business 
community, especially the energy companies and other natural-resource 
producers that play such a huge role in the Russian economy. Putin’s 
domination of the airwaves reminds these groups that they benefit from 
his status as paramount leader and should fear both his displeasure and 
what might happen were he to leave the scene. 



75Christopher Walker and Robert W. Orttung

The late-2012 passage by the U.S. Congress of the Magnitsky Act set 
up a test of Putin’s hold on his elites. Named for Sergei Magnitsky, a 
Russian lawyer who died in a Moscow prison in 2009 after being jailed 
for exposing official corruption, the law imposes official U.S. sanctions 
(travel and banking bans) on a list of named Russian officials. Its pas-
sage was an attempt to show individual members of Putin’s elite that 
they could be held personally responsible for violating human rights at 
home. After the U.S. government published a list of eighteen Russian 
sanctionees in April 2013, officials of the Putin regime appeared on 
prominent state-television programs to dismiss and disparage the sanc-
tions. Although this U.S. legislation may have encouraged some of the 
Moscow elite to feel that supporting Putin would no longer serve their 
interests, the national television appearances by these figures signaled 
to key players that Putin’s Kremlin would not yield in demanding their 
continued loyalty. 

Similarly, the Kremlin can use its tame media as a way to keep re-
gional executives in line. During the crackdown on the opposition that 
followed Putin’s inauguration for a third presidential term in May 2012, 
state-controlled media heaped special praise on governors who had or-
dered the arrest of opposition activists. 

The populace at large. State-dominated media work to make mass 
audiences respect and fear the regime, but just as important is the task of 
breeding apathy and passivity. The regime media’s main method here is a 
mix of deflection, distortion, and distraction that promotes what democ-
racy scholar Ivan Krastev calls “zombie authoritarianism.”8

In order to stay in power, an authoritarian regime must keep vast 
numbers of people out of politics. State-controlled media can help by 
uniformly stressing the benefits of the status quo and demonizing any 
opposition to it. Warnings that the costs of pursuing change will be ex-
cessive and its advantages illusory have a deflating, demobilizing effect. 
Contemporary state-controlled authoritarian media typically traffic in 
many of the tropes that Albert O. Hirschman anatomized several de-
cades ago in his classic study of reactionary rhetoric. Broadcasts vari-
ously attempt to show that political change will end in futility or even 
in results that are the reverse of those intended, and that it will impose 
unacceptable costs or consequences on society.9 

Since the protests that broke out in Russia over dubious parliamen-
tary elections in December 2011, the regime’s media strategy has been 
aimed at reducing popular activism through entertainment. Why turn out 
for a street rally or join a civic group when something compelling such 
as Dom-2, a version of the Big Brother reality-TV series, is on? In its 
manner of dealing with the mass public, the Putin regime has begun to 
mimic the methods of the late-Soviet period, which emphasized enter-
tainment rather than political mobilization. 



76 Journal of Democracy

State-controlled television is the main tool. In authoritarian coun-
tries, it is typically where three-quarters or more of the populace turns 
for political news. In China, even with the explosive growth of the 
Internet, news consumption is principally through state-television net-
works. In Russia, 88 percent of respondents to a June 2013 Levada 
Center poll said that they get their news about the country and the 
world through television.10 No other source drew higher than a 25 per-
cent response. In the same survey, 51 percent said that they believed 
the broadcasts. That figure remains significant, even if it represents a 
sharp drop from the 79 percent who expressed trust in Russian televi-
sion in an August 2009 survey. Evidence from countries as diverse as 
Azerbaijan, Belarus, Cambodia, Iran, and Vietnam paints a picture of 
state-controlled television’s prominence and influence not unlike the 
one seen in Russia.

Still, as the 28-point drop-off in trust suggests, many Russians who 
follow state-controlled media are skeptical of what they see. Ellen 
Mickiewicz’s research on Russian television viewers indicates that they 
do not simply accept what the Kremlin-controlled channels present, but 
instead process it in complex ways that are at variance with what ruling 
circles intend.11 The growing distrust of state-controlled television in 
Russia may herald limits to the model of media-bred passivity. 

Yet television and other official communications have proven effec-
tive at getting across the message that actively contesting the authorities 
will be costly. Large majorities have absorbed the idea that they can 
do little to change the situation.12 They remain apathetic and apolitical. 
The regimes in Beijing, Moscow, and other authoritarian capitals have 
forged state-controlled media systems that suggest behaviors consistent 
with those which Barbara Geddes and John Zaller observed regarding 
the military dictatorship that ran Brazil from 1964 to 1985. In particular, 
they noted that “the principal effect of exposure to progovernment com-
munications is to persuade the politically apathetic to become at least 
passive supporters of government policy.”13 In other words, even if the 
state-television audience does not necessarily believe what it sees, it 
behaves as if it does. 

Finally, it bears mention that many authoritarian regimes find their 
core bases of support among rural residents and less-educated city 
dwellers—groups that state-controlled media have shown themselves 
particularly effective at reaching. In China, these constituencies con-
tinue to form CCTV’s main audience as younger and better-educated 
Chinese citizens gravitate toward the Internet. Russian state television 
is careful to feed people living in the regions a steady diet of coverage 
that depicts Russia as surrounded by threats from abroad and especially 
the United States. Viewers with little in the way of education or experi-
ence that might tell them otherwise tend to take the state media on faith 
when it comes to (harshly) judging U.S. intentions or policies. It is no 



77Christopher Walker and Robert W. Orttung

overstatement to say that anti-Americanism is in many ways the closest 
thing to a unifying “ideology” that the Kremlin has nowadays, and plays 
an important legitimating role for the CCP as well. 

People who are strongly “plugged in” to the Internet. Like televi-
sion, the Internet is something that authoritarian rulers and their minions 
are now realizing that they must try to control. The freewheeling world 
of online communications and discourse is increasingly worrying them. 
In order to get a handle on it, the forces of state propaganda and cen-
sorship are turning to methods that have proven useful in the “manage-
ment” of traditional media. Yet the task is not the same: Exerting control 
over key political content of a central television network is a lot easier 
than reining in such information online. But authoritarian regimes are 
displaying great determination and an eye for innovation in achieving 
their objectives. As with traditional media, the restrictive measures be-
ing tested are not designed to block everything, but instead are chiefly 
aimed at obstructing news about politics or other sensitive issues from 
consistently reaching key audiences. As Internet use and penetration in-
crease in authoritarian countries—and with graphic evidence on hand 
from Russia and the Arab world of how helpful Web-based tools can be 
in organizing mass protests—authoritarian regimes are working harder 
than ever to find ways of impeding the circulation of credible political 
information through cyberspace. 

The Internet’s spread has been remarkable, and many authoritarian 
systems are part of the trend—indeed, their governments have little 
choice in the matter unless they want to try ruling the next North Ko-
rea. Economic growth and development require being “wired.” Thus 
in fast-growing but authoritarian Vietnam, 40 percent of the populace 
has Internet access. In Belarus (notorious as “Europe’s last dictator-
ship”), Kazakhstan, and Saudi Arabia, that figure is even higher at ap-
proximately 55 percent. China is at 45 percent Internet penetration and 
now has nearly 600 million Internet users and more than 300 million 
microbloggers, most of them on Sina Weibo, China’s version of Twit-
ter. In Russia, which recently passed the 50 percent Internet-access 
mark, Web-based media such as TV Rain are helping the opposition to 
reach larger audiences.

As the Internet looms larger, so does authoritarian political interfer-
ence with it. Until recently, Russia used relatively subtle and sophisti-
cated techniques “designed to shape and affect when and how informa-
tion is received by users, rather than denying access outright.”14 In this 
light, Russia’s 2012 law allowing the government to shut down sites 
with inappropriate content—as well as a decree developed by the Com-
munications Ministry and the FSB (the KGB’s successor) and slated to 
take effect in 2014 that will require Internet service providers to moni-
tor all Internet traffic, including IP addresses, telephone numbers, and 



78 Journal of Democracy

usernames—mark a clear step backward in terms of Internet freedom. 
On 1 September 2013, Vietnam put into effect Decree 72, an ambitious 
measure that looks to ban online users in the country from discussing 
current events and sharing news articles. China’s government, mean-
while, sets the pace when it comes to online censorship and has also 
become a leading developer of sophisticated methods for suppressing 
political communication online. Beijing readily shares its expertise with 
other regimes, reportedly including those in Belarus, Vietnam, and Zim-
babwe. Even as countries such as Belarus, Vietnam, Iran, Saudi Arabia, 
and other Gulf States see fast growth in Internet access, Freedom House 
rates them as becoming less free online.15 Such rankings indicate that in 
these countries a “negative convergence” may be taking place in which 
the news content of new media is being subjected to enhanced control 
just as old media long have been. 

Despite the seeming universality of the Internet, the distinct politi-
cal and media environment of each country shapes and constrains the 
impact that online communication has there.16 The overall political en-
vironment in Russia and China includes inducements to self-censorship 
that are prevalent among the journalists who work in the state-controlled 
media. The state can also punish bloggers and other Internet users for 
expressing the “wrong” opinions online. The example of Alexei Na-
valny, the prominent blogger and activist who has exposed extensive 
corruption in Russian officialdom and has faced serious—and what 
many view as concocted—criminal charges for alleged financial impro-
prieties, illustrates this crude but effective technique. The lack of inde-
pendent courts makes such repression all too easy. 

Ironically, however, the Internet’s vast diversity and openness to any 
number of narratives and counternarratives may cripple new media’s 
ability to loosen the grip of a well-organized authoritarian elite deter-
mined to stay in power. State-controlled media celebrate the status quo. 
Alternative online content can challenge the state-controlled narrative in 
specific ways, raising awareness of problems involving the environment, 
ethnic relations, corruption, judicial failures, lapses in healthcare provi-
sion, and so on. But these disparate stories and critiques—even leaving 
aside how hard it will be for them to move a truly mass audience—will 
not necessarily add up to a coherent argument for turning out the regime. 
Russians, for instance, are organizing to demand their rights in con-
crete instances—protesting the loss of a beloved architectural treasure 
or park, or demanding healthcare for ordinary citizens—but they are not 
coalescing to change the overall political system, particularly after the 
crackdowns that Putin launched in 2012. 

In China, the authorities have fine-tuned their Internet censorship by 
working to curtail any content (whatever its substance) that looks as if 
it might promote social mobilization. The idea is to arrest or forestall 
independent collective activity, period.17 The CCP took this effort to a 



79Christopher Walker and Robert W. Orttung

new level in September 2013, when it began a fierce crackdown on mi-
croblogging by opinion leaders. 

Much of China’s Internet censorship consists of private web portals 
such as Sina.com doing the party-state’s bidding by policing their own 
sites to comply with (or even anticipate) CCP directives. Old-school 
totalitarians were do-it-yourselfers; modern authoritarians like to out-
source and, where possible, use market forces to enhance censorship 
capacity. Beijing still has official censors. But it knows that they are not 
enough, so it farms much of the dirty work out to the private sector by 
making sure that commercial success and even survival require resolute 
efforts to toe the party line. In meeting state-set goals, companies are 
encouraged to innovate. Twitter and other foreign services that refuse to 
comply with local censorship standards simply find themselves shut out 
of the vast Chinese market.

Moreover, Beijing, Moscow, and other authoritarian governments are 
increasingly using sophisticated online methods of manipulation to man-
ufacture “white noise” as a way of confusing potential oppositionists. 
Automated accounts, or “bots,” that are directly or indirectly supported 
by these regimes spread government propaganda and attack independent 
civic movements and political opposition with the aim of “muddying the 
waters” when politically consequential issues are under discussion.

Not all that long ago, it was widely assumed that the Internet would 
set off geysers of information everywhere, with political change sure 
to follow. Instead, it looks as if methods for taming political expres-
sion on traditional media are being adapted and applied to new media 
with increasing effect. The trend of “negative convergence,” in which 
the space for meaningful political expression online shrinks and moves 
in the direction of less free traditional media, has profoundly troubling 
implications. The range of restrictive measures, some overt, but others 
more subtle and sophisticated, that Beijing, Moscow, and their imitators 
have been taking should at the very least make us ask whether the Inter-
net can withstand the authoritarian encroachment and anchor itself as an 
open platform for political discussion in authoritarian states. 

The opposition and civil society. In democracies, open media are the 
lifeblood of civil society and political opposition. In authoritarian re-
gimes, state-controlled media seek to isolate civil society organizations 
from society at large, with the idea of preventing any political coordina-
tion between the former and the latter. To this end, state-run media try 
to discredit in the public’s mind any notion of a political alternative to 
the existing regime. Media attacks delegitimize civil society and the op-
position, paving the way for other repressive measures aimed at them. 
For instance, an authoritarian regime that wants to convict a civil society 
leader of far-fetched criminal charges will often first “soften up the tar-
get” by making that leader the subject of unfavorable media coverage.



80 Journal of Democracy

State-run media typically accuse oppositionists of wanting to cause 
chaos, a charge that may resonate widely and deeply in societies with 
histories of political instability. Relatedly, regime critics may be painted 
as witting or unwitting tools of the West, a popular ploy in countries 
as diverse as China, Zimbabwe, Azerbaijan, and Russia. International 
broadcasters such as the BBC, Radio Free Europe/Radio Liberty, and 
Radio Free Asia are typically blocked, thereby stripping civil society of 
key channels for obtaining independent news and communicating with 
domestic audiences.

Opposition spokespersons, as a rule, never receive direct access to 
state-run media’s jealously guarded audience. When it seems like the 
tactically astute thing to do—there may be times when overtly denounc-
ing someone will only breed more publicity or even sympathy—the re-
gime will make a critic figuratively disappear from public discourse. 
Russian state-controlled television, particularly the NTV network, has 
repeatedly given nationwide airtime to sensationalistic programs that 
suggest human-rights activists and other reformers are working for out-
side interests, or are otherwise seeking to harm the Russian state. Among 
these programs was “Anatomy of a Protest,” a purported documentary 
that was shown in 2012 in order to undermine the demonstrations that 
broke out in Moscow and other cities following flawed parliamentary 
and presidential elections. State-controlled media sought to tar muck-
rakers such as Navalny and Magnitsky as personally corrupt (the latter 
was still being defamed after his death in prison) even as these figures 
courageously strove to bring official wrongdoing to light. The lesson for 
anyone who might be thinking of imitating them is clear. 

Is such vicious treatment directly ordered from on high? Very pos-
sibly it is not, if only because no overt command is necessary. The state-
run media, like Henry II’s entourage, is constantly poised to attack any 
latter-day Thomas Beckets and may not even need to hear a seemingly 
offhand “Will no one rid me of this meddlesome priest?” from the lips 
of power. In today’s Russia and countries like it, the regime likely sees 
self-censorship as the best censorship, and “spontaneous” attacks on 
critics as the best attacks. In the former case, the spirit of the state cen-
sor has been internalized, and in the latter the higher-ups need never lift 
an incriminating finger or utter a guilty word—what they want done is 
understood implicitly and requires no discussion.

In China today, all major newspapers and broadcasting concerns are 
registered with the state or the CCP, and remain subject to state institu-
tions (most importantly, the Propaganda Department) that have author-
ity to dictate editorial guidelines. When it comes to sensitive matters 
such as Tibet, only regime-friendly commentators receive airtime.18 

The power that political authorities wield over editorial content is 
dramatically illustrated by the case of Liu Xiaobo. A literary intellec-
tual who went to jail for steadfastly arguing against continued one-party 



81Christopher Walker and Robert W. Orttung

rule, he was little known outside the rarefied circles of human-rights 
activists and China experts. Few outside the Middle Kingdom had ever 
heard of him. That changed on 8 October 2010, when the Nobel Com-
mittee in Oslo announced that Liu was to be awarded the Peace Prize 
for his “long and non-violent struggle for fundamental human rights in 
China.” Suddenly, the world news was full of headlines about this brave, 
peaceful dissident who had been thrown into a Chinese prison solely 
for speaking his mind and advocating things that citizens of democratic 
countries take completely for granted. 

Liu had been charged a year earlier with “inciting subversion of state 
power,” an article in China’s criminal code often used to silence critics 
of CCP primacy. The offense took the form of his participation in draft-
ing and circulating the prodemocracy manifesto Charter 08. The wider 
world may have been celebrating Liu’s courage and stirring commit-
ment to high, humane principles, but Chinese television viewers heard 
not a peep about him. Only China’s online community was able to evade 
censorship and official blackouts to get news of the first Chinese person 
to win the Peace Prize.

In Russia, public-affairs shows on the main television outlets—
Channel One, Rossiya, and NTV—feature a reliable cast of govern-
ment-approved pundits. Opposition figures, activists, and social critics 
rarely, if ever, are invited to appear. A few activists, including opposi-
tion leaders Boris Nemtsov and Lyudmila Alexeyeva, are known be-
cause their public careers date back to before the beginning of the Putin 
era. Yet none holds much sway with the Russian public—they have 
been shut out of the media for too long. Younger activists are sedulous-
ly kept off widely watched television programming. Speaking on Ekho 
Moskvy radio on 22 May 2013, Vladimir Posner, the former Soviet pro-
paganda apparatchik who now hosts a leading talk show on state-owned 
Channel One television, admitted that “there are a number of people . . . 
whom I know that I cannot invite” to appear on the air. Among these, he 
listed opposition leaders Nemtsov, Navalny, and Vladimir Ryzhkov.19 
Media under state control create towering obstacles that civil society 
and oppositionists find themselves hard-pressed to overcome as they 
strive to reach mass audiences with alternative visions of governance 
and political life.

State Media in Weak Democracies

The state-controlled media model reaches its fullest, most potent 
form in contexts of outright authoritarianism. Yet some of its charac-
teristic features and techniques are proving attractive to democratically 
elected governments in countries where democracy is weak or in danger 
of backsliding toward authoritarianism. In Ecuador, Nicaragua, Turkey, 
and Ukraine, authorities are exerting effective control over traditional 



82 Journal of Democracy

electronic media while pursuing efforts to obstruct political speech on-
line. Such developments have serious implications for the democratic 
prospects of these countries. 

In Turkey, where the Justice and Development Party (AKP) of Prime 
Minister Recep Tayyip Erdo¢gan has dominated politics and government 
for more than a decade, the depth of state influence on the broadcast 
media was laid bare during the massive antigovernment protests of June 
2013. As activists filled Istanbul’s Taksim Square, the country’s main 
state-influenced media outlets showed documentaries about penguins 
and dolphin training. One ran a cooking show. Erdo¢gan called Twitter 
a “menace,” and authorities cracked down on its users, arresting dozens 
on charges of publishing “misinformation.” Government-friendly Turk-
ish media outlets blamed the protests on unspecified foreign enemies. 
The media in Turkey have seen their independence corrode as unseemly 
business relationships have blossomed between major media owners 
and the government. These cozy arrangements make demands for po-
litical obedience hard to defy. The media has become complicit in the 
growing political intolerance of the ruling circles.

Nicaragua has moved toward state dominance of the media since 
Daniel Ortega’s return to the presidency in 2007. Ortega now controls 
nearly half of the country’s television news stations; his children run 
three of them. He has launched at least two news websites and is thought 
to be secretly operating state-supported blogs and social-media “troll 
centers” in order to intimidate opponents and independent forces. Po-
litical analysts say that this media power has given Ortega a tool to 
discredit critics, and that positive media exposure helped him to win 
a 63 percent landslide in November 2011, up dramatically from the 38 
percent plurality that he won five years previously.20

Since winning election as president of Ukraine in 2010, Viktor Yanu-
kovych has pursued a mass-media approach that seeks to mimic crucial 
aspects of the Kremlin’s strategy. Television-news assets with national 
reach are either directly controlled by the government or belong to oli-
garchs with close official ties. The sole exception is TVi, a station that 
has retained a degree of independence but underwent a murky owner-
ship change in mid-2013. During the run-up to the October 2012 par-
liamentary election, TVi came in for extensive harassment. In July, tax 
police raided its offices. Meanwhile, coverage of the government by the 
dominant broadcast-news outlets has become more sycophantic and less 
likely to apply any real scrutiny to official policies and actions. 

Ecuador’s President Rafael Correa has become known for his clamp-
downs (often via lawsuits demanding huge damage payments) on media 
outlets that dare to criticize his administration. In 2012, he canceled 
the broadcast license of Telesangay and closed Radio Morena, also an 
opposition outlet. He called for a boycott of “corrupt” private media. 
During a speech on May 29 of that year, he publicly tore up a copy of 



83Christopher Walker and Robert W. Orttung

the newspaper La Hora, shouting “Let them complain!”21 He deploys 
his own highly charged weekly television and radio show, together with 
harsh and selective use of the law, to attack his critics in civil society 
and the opposition, signaling to rivals and allies alike who is up and who 
is down in presidential eyes.22 

What Does It All Mean?

Some observers of contemporary authoritarianism have been tempted 
to consign state-controlled media to the category of anachronism. But 
that is a mistake: News of state-controlled media’s demise as a serious 
political force is decidedly premature. The greater diversity of media 
today means less than meets the eye when it comes to critical political 
expression: Television still reigns supreme, and through it authoritarian 
regimes have learned to shape political discourse and impede the growth 
of links between civil society and the populace at large. 

Authoritarian rulers know that they need state-controlled media to sur-
vive; hence meaningful liberalization of such media is unlikely. State-
controlled media live in a kind of institutional limbo: They cannot be-
come free until there is revolutionary change. The state’s control over the 
media, once tightened, cannot readily be loosened without opening the 
floodgates and risking the regime itself. Mikhail Gorbachev, the last top 
official of the USSR, discovered this with his policy of glasnost (open-
ness). He thought that he was saving the Soviet system via such reforms, 
when in fact he was signing its death warrant. 

In an age when information flows on a vast scale and at lightning 
speed within and across national borders, it can be difficult to accept 
the notion that political news and information can be successfully cir-
cumscribed. Someone forgot to tell some of the world’s more dogged 
authoritarians that the path to greater media openness is unavoidable. 
Authoritarian regimes have a single-minded focus on self-preserva-
tion; they will neither resign themselves to the free flow of politi-
cal information nor abandon efforts to dominate their national me-
dia. They need the media systematically and relentlessly to impress 
on crucial audiences the idea that there is no acceptable alternative to 
the incumbent rulers. The Internet may offer a freer alternative to the 
state-dominated old media, but the very qualities that permit this (the 
diverse and decentralized character of the online world) also make the 
Internet a poor match for a laser-focused authoritarian state and its 
intensely disciplined messaging. Opposition voices may be freer to 
speak online, but can they put forth a coherent alternative to dominant 
regime narratives? 

Perhaps the balance will change. New-media innovation may reduce 
fragmentation and allow reformers to drive the political conversation in 
a more cohesive and coherent way, but this is not clear yet. Another and 



84 Journal of Democracy

more ominous prospect is that state-controlled media endure as a major 
force while authoritarian regimes more aggressively pursue “conver-
gence”—taming the new media as they have tamed the old. In this grim 

scenario, the illiberal values of tradi-
tional state-controlled media triumph 
and overshadow those of the freer new 
media. Absent political change basic 
enough to enable authentic media re-
form, can new media resist the forces 
of authoritarian control stoutly enough 
to keep meaningful political discourse 
alive? And if they do, can the indepen-
dent political news and information 

that new media offer make inroads deep and numerous enough to effect 
change in systems where so many citizens remain a kind of captive audi-
ence for the old state-run media?

Today, authoritarian governments are willfully depriving hundreds of 
millions of people of authentically plural and independent information 
and analysis. The current attempts at democratic transitions in North 
Africa and Asia will tell us much about the possibilities for reforming 
state-controlled media and bringing about democratic change. Whether 
and how traditional state-run media break down and new media grow 
roots in Egypt, Libya, Tunisia, and Burma will be integral to their larger 
democratic fortunes and to this broader understanding. 

Thomas Jefferson believed that the people need “full information of 
their affairs thro[ugh] the channel of the public papers,” for a healthy 
democracy depends on an informed citizenry that enjoys access to the 
free flow of ideas and debate on matters of civic importance. Successful 
authoritarianism, in stark contrast, absorbs newspapers into the govern-
ment (whether formally or in fact) and survives by narrowing the flow 
of ideas on the issues that matter most in order to ensure that its citizens 
remain quiescent because unaware. 

NOTES 

1. David Shambaugh, China’s Communist Party: Atrophy and Adaptation (Washing-
ton, D.C.: Woodrow Wilson Center Press, 2008), 105.

2. Anne-Marie Brady, Marketing Dictatorship: Propaganda and Thought Work in 
Contemporary China (Lanham, Md.: Rowman and Littlefield, 2010), 184.

3. William J. Dobson, The Dictator’s Learning Curve: Inside the Global Battle for 
Democracy (New York: Doubleday, 2012).

4. Ying Zhu, Two Billion Eyes: The Story of China Central Television (New York: 
New Press, 2012), 3–4.

5. See Zeynep Tufekci, “Networked Politics from Tahrir to Taksim: Is There a Social 

The state’s control over 
the media, once tight-
ened, cannot readily be 
loosened without open-
ing the floodgates and 
risking the regime itself.



85Christopher Walker and Robert W. Orttung

Media-Fueled Protest Style?” dmlcentral (blog), 3 June 2013, http://dmlcentral.net/blog/
zeynep-tufekci/networked-politics-tahrir-taksim-there-social-media-fueled-protest-style.

6. Guillermo O’Donnell, Philippe Schmitter, and Laurence Whitehead, Transitions 
from Authoritarian Rule, vol. 4, Tentative Conclusions About Uncertain Democracies 
(Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1986).

7. Brady, Marketing Dictatorship, 80.

8. Ivan Krastev, “Paradoxes of the New Authoritarianism,” Journal of Democracy 22 
(April 2011): 8.

9. Albert O. Hirschman, The Rhetoric of Reaction: Perversity, Futility, Jeopardy 
(Cambridge: Belknap Press, 1991).

10. Levada Center, “Otkuda Rossiyane uznayut novosti,” 8 July 2013, available at 
www.levada.ru/08-07-2013/otkuda-rossiyane-uznayut-novosti.

11. Ellen Mickiewicz, Television, Power, and the Public in Russia (Cambridge: Cam-
bridge University Press, 2008). 

12. Levada Center, Russian Public Opinion March 2008–March 2009 (Moscow: 
Levada Center, 2009), 22, Table 3.7, available at www.levada.ru/books/obshchestvennoe-
mnenie-2008.

13. Barbara Geddes and John Zaller, “Sources of Popular Support for Authoritarian 
Regimes,” American Journal of Political Science 33 (May 1989): 319–47.

14. Ronald Deibert and Rafal Rohozinski, “Control and Subversion in Russian Cyber-
space,” in Ronald Deibert, John Palfrey, Rafal Rohozinski, and Jonathan Zittrain, Access 
Controlled: The Shaping of Power, Rights, and Rule in Cyberspace (Cambridge: MIT 
Press, 2010), 16.

15. “Freedom on the Net 2013: A Global Assessment of Internet and Digital Media,” 
available at http://freedomhouse.org/report/freedom-net/freedom-net-2013.

16. Sarah Oates, Revolution Stalled: The Political Limits of the Internet in the Post-
Soviet Sphere (Oxford: Oxford University Press, 2013), 4.

17. Gary King, Jennifer Pan, and Margaret E. Roberts, “How Censorship in China 
Allows Government Criticism but Silences Collective Expression,” American Political 
Science Review 107 (May 2013): 1–18. 

18. Andrew Jacobs, “Many Chinese Intellectuals Are Silent Amid a Wave of Tibetan 
Self-Immolations,” New York Times, 9 November 2012. 

19. “Osoboe mnenie,” Ekho Moskvy (Moscow), 22 May 2013, available at http://echo.
msk.ru/programs/personalno/1078890-echo.

20. Blake Schmidt, “Nicaragua’s President Rules Airwaves to Control Image,” New 
York Times, 28 November 2011. 

21. Scott Griffen, “Ecuador Steps Up Campaign Against Media,” International Press 
Institute, 12 June 2012, available at www.freemedia.at/home/singleview/article/ecuador-
steps-up-campaign-against-media.html.

22. Carlos de la Torre, “Latin America’s Authoritarian Drift: Technocratic Populism 
in Ecuador,” Journal of Democracy 24 (July 2013): 33–46.

http://dmlcentral.net/blog/zeynep-tufekci/networked-politics-tahrir-taksim-there-social-media-fueled-protest-style
http://dmlcentral.net/blog/zeynep-tufekci/networked-politics-tahrir-taksim-there-social-media-fueled-protest-style
www.levada.ru/08-07-2013/otkuda-rossiyane-uznayut-novosti
http://freedomhouse.org/report/freedom-net/freedom-net-2013
http://echo.msk.ru/programs/personalno/1078890-echo
http://echo.msk.ru/programs/personalno/1078890-echo
www.freemedia.at/home/singleview/article/ecuador-steps-up-campaign-against-media.html
www.freemedia.at/home/singleview/article/ecuador-steps-up-campaign-against-media.html



