
Cornell University Press
Southeast Asia Program Publications at Cornell University
 

 
Chapter Title: Sóng Thần’s Campaign for Press Freedom
Chapter Author(s): Trùng Dương

 
Book Title: The Republic of Vietnam, 1955–1975
Book Subtitle: Vietnamese Perspectives on Nation Building
Book Editor(s): Tuong Vu, Sean Fear
Published by: Cornell University Press, Southeast Asia Program Publications at Cornell
University. (2019)
Stable URL: https://www.jstor.org/stable/10.7591/j.ctvq2w3nh.15

 
JSTOR is a not-for-profit service that helps scholars, researchers, and students discover, use, and build upon a wide

range of content in a trusted digital archive. We use information technology and tools to increase productivity and

facilitate new forms of scholarship. For more information about JSTOR, please contact support@jstor.org.

 

Your use of the JSTOR archive indicates your acceptance of the Terms & Conditions of Use, available at

https://about.jstor.org/terms

Cornell University Press, Southeast Asia Program Publications at Cornell University
are collaborating with JSTOR to digitize, preserve and extend access to The Republic of
Vietnam, 1955–1975

This content downloaded from 184.171.112.49 on Sun, 10 May 2020 00:14:46 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



Chapter Twelve

Sóng Thần’s Campaign for 
Press Freedom

Trùng Dương

Trùng Dương, whose real name is Nguyễn Thị Thái, was born in Sơn Tây in 1944 and migrated to 
South Vietnam in 1954. Among the best-known young female writers in the late 1960s in South 
Vietnam, she is the author of several collections of short stories about love and urban life published 
between 1964 and 1975, including such works as Vừa Ði Vừa Ngước Nhìn (Stargazing while 
strolling) (1966) and Mưa Không Ướt Ðất (Dry rain) (1967). She cofounded the daily Sóng 
Thần (Tsunami) published in Saigon during 1971–75, known for its uncompromising criticisms 
of the government. In this capacity, she partook in the newspaper’s campaign to raise money and 
collect thousands of corpses of civilians killed by communist artillery in Quảng Trị during the Eas-
ter Offensive in 1972. After 1975, Trùng Dương settled in Sacramento, CA, obtained a BA degree 
in government-journalism and an MA in international affairs from the California State Univer-
sity, Sacramento, and worked for more than a decade as a journalist, copy editor, news librarian, 
and researcher for several local newspapers before retiring in 2006.

On October 31, 1974, the daily newspaper Sóng Thần (Tsunami), of which I was the 
publisher, was put on trial. This trial followed the confiscation of the paper’s issue of 
September 21, 1974 for having published Father Trần Hữu Thanh’s corruption indict-
ment against President Nguyễn Văn Thiệu. There were two other dailies sharing the 
same fate as Sóng Thần, the Ðại Dân Tộc (Great nation) and Ðiện Tín (Telegraph), but 
their court appearance was for a later date.

The trial drew pledges from 205 lawyers, including several prominent figures, to 
join the paper’s defense team. It also drew mass demonstrations demanding the gov-
ernment, first, to deal with the corruption issue perceived as damaging to the repub-
lic’s war effort against the communists and, second, to abolish a new press law that 
bankrupted newspapers while restricting freedom of expression and the public’s right 
to information. Various groups demonstrated, including writers, journalists, and pub-
lishing industry workers whose lives had been hurt by the law issued two years ear-
lier, known as Press Law 007/72, part of the National Assembly–issued Martial Law  
(Luật Ủy Quyền no. 005/72), June 28, 1972. The law, which “delegates the presi-
dent of the republic the power to decide and issue decrees as he sees fit to deal with 
national situations,” came after the North Vietnamese military crossed the demilita-
rized zone to invade South Vietnam that spring.

This content downloaded from 184.171.112.49 on Sun, 10 May 2020 00:14:46 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



140	 Trùng Dương

This chapter will examine the events leading to the protests of the press com-
munity, culminating in the trial of Sóng Thần. Its purpose is, first, to provide a primary 
source for future studies of the Republic of Vietnam, with a focus on the press, and, 
second, to show that despite governmental efforts in controlling the media, South 
Vietnamese journalists did not just submit but fought back, without communist influ-
ences as many people believed, to defend freedom of expression recognized by the 
1967 constitution, and to do their job as journalists to inform the public of state 
affairs and the progress of the war against communism. This is a personal account of 
the trial of Sóng Thần. The main source of materials for this paper is from our paper’s 
internal dossier compiled by journalists Uyên Thao and Lê Thiệp in 1974.1

The 1967 Constitution and Press Law 019/69

Following four years of political turmoil and social unrest after the overthrow 
of President Ngô Ðình Diệm, the Second Republic was born with the promulgation 
of the constitution in 1967.2 Section 12 of the constitution recognized “freedom of 
thought, speech, press, and publishing as long as it does not harm personal honor, 
national security or good morals.” In the same section, censorship was “abolished 
except for motion pictures and plays.”

Two years later, within that constitutional framework, President Nguyễn Văn Thiệu 
signed Press Law 019/69 on December 30, 1969.3 The new law began with chapter 1 
reaffirming the constitution’s Article 12, “Freedom of the press is the essential right 
of the Republic of Vietnam. The limits to this right are not to harm individual honor, 
national security, and good morals. Newspapers cannot be shut down unless by a 
court ruling. Censorship is not accepted.”

As for publishing, chapter 2 recognized the right of citizens or legal entities to 
publish. They needed only to inform the Ministry of Information via application pro-
cedures. A foreigner could also get a publishing license from the Ministry of Informa-
tion at the Ministry of Interior’s recommendation.

Chapter 3 set down the rights and responsibilities of the press. “The press can-
not be shut down either temporarily or permanently without a judicial decision,” 
it stated. However, if the government believed a publication had violated national 
security, public order, and/or good morals, it could confiscate that issue and sue the 
publisher within eight days. If the government was wrong, it had to compensate the 
defendant. The press was forbidden to slander high-ranking officials, private persons, 
and the deceased.

The law also stated, “The press cannot be prosecuted when reporting or publish-
ing accounts of meetings, presentations, political opinions by elected officials, and 
when quoting various sources. The press may criticize the government as long as it 
does not aim at propaganda.” Newspapers could use their own distribution system 
or hire a private enterprise, unlike under the Ngô regime, which monopolized such 
activity.

Although censorship was forbidden, newspapers were required to submit one or 
more copies of each issue, known as “nạp bản,” to the Ministry of Information.4 By 
this provision of “nạp bản” at least two hours before newspapers hit the streets, the 
ministry could advise that certain news items or sections of them be removed (“tự ý 
Ðục bỏ”) if deemed as violating certain rules. I will return to further examine this “nạp 
bản” issue when discussing the 007/72 decree, amending the 019/69 press statute, 
which became effective following the communist 1972 Easter Offensive.

This content downloaded from 184.171.112.49 on Sun, 10 May 2020 00:14:46 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



	 Sóng Thần’s Campaign for Press Freedom	 141

No doubt the still infantile democracy of South Vietnam needed a press law. It not 
only ensured that the rule of law would reign but also helped stabilize the then rather 
chaotic journalistic and publishing activities. The publishing community now had a 
press law of its own, unlike before when the press was regulated by an assortment 
of decrees that were “extremely complicated and inconsistent,” as observed by Judge 
Trần Thúc Linh.5

The Birth of Sóng Thần

In 1970, South Vietnamese concern about corruption peaked with the death of Hà 
Thúc Nhơn, a medical doctor at the military hospital in Nha Trang killed while lead-
ing a campaign against corruption. According to Vân Nguyễn-Marshall, “the events 
surrounding the death of Ha Thuc Nhon were highly controversial and the details 
remain, even to this day, murky.” As she describes,

According to his supporters, Ha Thuc Nhon was a highly principled physician who 
exposed corrupted hospital administrators of the Nguyen Hue military hospital in 
Nha Trang city. As tension escalated between Ha Thuc Nhon and hospital admin-
istrators, he was accused of murdering one of the administrators. This eventually 
led Ha Thuc Nhon, along with a number of wounded soldiers who were currently 
patients, to take over the hospital by force. The stand-off lasted several days, 
ending with the death of Ha Thuc Nhon along with a number of bystanders. The 
government claimed that Dr. Nhon had committed suicide, but others believed 
he was shot by the police or someone connected to the corrupted officials. While 
Nhon’s supporters did not condone his radical action, they believed that the 
severe and endemic level of corruption had driven the doctor over the edge. . . . 
His death moved many people in the city of Nha Trang and also throughout the 
country. It was reported that 5,000 people came to his funeral. Newspapers car-
ried reports and discussion about various theories about his death.6

The weekly Ðời (Life) of the famed writer Chu Tử published an extensive report 
of the Hà Thúc Nhơn case, written by journalist Uyên Thao, who was the weekly’s 
managing editor and a close friend of mine. With the support and encouragement 
of many Ðời readers, the two, along with like-minded intellectuals, profession-
als, and elected officials, established the Hà Thúc Nhơn anticorruption group in 
November 1970, using Ðời as the organization’s mouthpiece. However, they felt 
they needed a daily, but none of the group’s few members, who had been blacklisted 
by the government for their adversarial activities, could get a publishing license. 
One day as I wandered into the office, Uyên Thao casually asked, “How about you 
apply for a publishing permit?” I remembered staring at him and saying, “Me? You 
must be kidding. I’m a fiction writer, not a journalist. Besides, you need to have lots 
of money to publish a newspaper.” Uyên Thao said the Hà Thúc Nhơn group already 
had a plan.

And a plan it had. The daily Sóng Thần was born in September 1971 as the first 
ever cooperative newspaper in the history of the Vietnamese press, funded in part by 
sales of shares to concerned citizens from all walks of life. And that was how I became 
involved in journalism, out of idealism—fighting corruption for a better and just soci-
ety, like the hundreds of people around the country who bought shares. According to 
Vân Nguyễn-Marshall:

This content downloaded from 184.171.112.49 on Sun, 10 May 2020 00:14:46 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



142	 Trùng Dương

People were encouraged to contribute by buying shares and thereby become col-
lective owners of the paper. The Hà Thúc Nhơn group estimated that it would 
need 10 million Ðồng ($25,000) to begin publishing and wanted to raise half this 
amount through selling shares and the other half through loans. In order to allow 
people of all economic circumstances to participate, shares were available at a low 
rate. People could contribute as little as 500 Ðồng (approximately $1.30) and as 
much as 500,000 Ðồng. As explained in a Ðời article, every six months dividends 
would be assessed and sixty percent of the profit would go back to the share-
holders, while the other forty percent would go to pay for employees of the daily 
(20%), reinvesting in the paper (10%), and help support the work of the group 
(10%). The management committee for the cooperative would be elected at an 
annual general meeting to which all shareholders would be invited.

Again, according to Nguyễn-Marshall,

This list of shareholders and the amount of their contributions demonstrate the 
geographic and economic diversity of Sóng Thần’s supporters. While many con-
tributed on average between 20,000 to 50,000 Ðồng, there were some who con-
tributed only 500 or 1,000 Ðồng and a few who could afford to buy 50,000 Ðồng 
worth of shares. Some contributors wrote letters of support, which were pub-
lished in various issues of Ðời. Huỳnh Trung, a supporter from the rural district 
of Xuyên Mộc, explained that he bought shares not for financial gains, but in 
order to be among the ranks of those fighting corruption. Vĩnh Linh of Qui Nhơn 
city explained that he would skip breakfast and reduce his smoking in order to 
buy more shares in the near future. Lê Kim Hiền, a low-ranking military officer’s 
wife with six children, had debated whether or not their modest income could 
be stretched in order for her to buy shares. Fortunately, her pig gave birth to ten 
piglets and the sale of these enabled her to pay for her children’s school tuition 
and clothing, and to buy two shares of Sóng Thần.

By August 20, 1971 the paper received a little over 3.5 million Ðồng from 
209 people (averaging 17,000 Ðồng or $43 per person). While this was less than 
what the newspaper organizers had hoped, it was still a substantial and impres-
sive amount of money to raise.7

We were able to borrow money to pay for the rest, thanks in part to journalist 
Chu Tử’s past reputation as a successful fiction writer and publisher/editor. Chu 
Tử, a Northerner who was born in the same city of Sơn Tây as I, had previously 
published the daily Sống (Live) in the mid-1960s. The paper, widely circulated, was 
later shut down by one of the short-lived governments during the turbulent years 
between the First and Second Republics. In mid-1966, he was also a target of com-
munist assassination along with Từ Chung, the managing editor of the daily Chính 
Luận. Từ Chung was shot dead in front of his house as he returned home for lunch, 
just a few months before a failed attempt on Chu Tử’s life that left him seriously 
wounded and handicapped.8

Thanks to its characteristics as a cooperative, Sóng Thần was also the first daily 
that maintained several regional offices in Huế, Quảng Ngãi, Ðà Nẵng, Qui Nhơn, Ðà 
Lạt, Nha Trang, Pleiku, Phan Rang, and Cần Thơ. Such provincial presence helped not 
only to reflect local issues and perspectives, but also to keep a check on local govern-
ments through investigations of residents’ grievances.

This content downloaded from 184.171.112.49 on Sun, 10 May 2020 00:14:46 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



	 Sóng Thần’s Campaign for Press Freedom	 143

The publication of Sóng Thần came amid the controversial one-ticket presidential 
election (after other candidates withdrew to protest perceived governmental manipu-
lations) in September 1971, which reelected President Nguyễn Văn Thiệu for a second 
term. The paper was widely received, reaching at one point one hundred thousand 
copies in circulation, thanks again to the reputation of Chu Tử and to the fact that 
it was a collaborative enterprise, making it a so-called people’s paper. Thanks to the 
paper’s presence through regional offices, Sóng Thần could run several unique news 
stories that most other Saigon-based newspapers could not as most of them relied 
on press agencies such as the state-run Việt Tấn Xã (Vietnamese News Agency) and 
foreign news organizations.

The Martial Law 005/72 and Press Law 007/72

This provincial presence of Sóng Thần, while serving as a check on local authorities 
besides news gathering and advertisement sales, proved to be a big asset when the 
Easter Offensive occurred in early 1972 as Hanoi sent tanks rolling south across the 
demilitarized zone to attack Quảng Trị, and the paper’s local correspondents could 
provide breaking news and detailed, vivid reports from the battlegrounds. The paper’s 
two daring young reporters Ngy Thanh and Ðoàn Kế Tường of the provincial offices, 
themselves active servicemen, were the first to enter and report about the so-called 
Ðại lộ Kinh Hoàng (Highway of Horror), a stretch of road of a few miles between the 
cities of Quảng Trị and Huế, where some two thousand people, mostly civilians with 
many women and children, perished by communist mortars from the eastern range of 
Trường Sơn while they tried to flee to Huế. Sóng Thần later started a campaign to raise 
funds and help collect 1,841 remains of these victims for burial. Nguyễn Kinh Châu 
of Sóng Thần’s Huế office undertook the humanitarian work with help from several 
volunteers. The so-called Hốt xác (Collecting corpses) campaign lasted several months 
while battles were still raging and civilians were forbidden to enter the area to look 
for missing loved ones.9

The war intensified, and as a result, the government saw the need to tighten con-
trol of the press again. The National Assembly passed Martial Law on June 28, 1972, 
empowering President Thiệu to issue laws as he saw fit. This law was to last for six 
months, meaning it would end on December 28 of the same year.10 The decree 007/72 
became the new Press Law beginning August 4, tightening the government’s grip on 
the press. While still recognizing freedom of expression and publishing according to 
the constitution, the new law laid down new restrictions, of which two stood out: 
each daily must deposit a sum of 20 million Ðồng (about $50,000), 10 million Ðồng 
for each periodical, and so on; and each newspaper was required to “nạp bản” a few 
copies for review of each issue four hours (instead of two as in the 1969 law) prior 
to distribution, therefore further delaying its distribution in an intense competition 
among dailies. During those agonizing hours for a newspaper, ministerial personnel 
would scrutinize the paper’s content to ensure no violations of any of the restrictions 
listed in the new Press Law. If any violation was detected, the paper was to remove 
it or the issue would be confiscated. Where the content removal occurred, the paper 
had to write in that slot this ridiculous phrase, “tự ý Ðục bỏ” (voluntarily deleted). 
Confiscations of issues perceived as violating certain restrictions still occurred at an 
alarming rate as the war intensified, the public was hungrier for news, government 
personnel were stressed out searching for perceived violations, and the newspaper 
ran out of time to run the press then package its product in time for distribution. 

This content downloaded from 184.171.112.49 on Sun, 10 May 2020 00:14:46 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



144	 Trùng Dương

Confiscation was damaging to the newspaper’s finances as it caused the loss of read-
ers and advertisements—the only two sources of revenue for most publications.

If the “nạp bản” and “tự ý đục bỏ” practices killed a newspaper slowly, the required 
deposit of 20 million Ðồng gave newspapers an instant death, if publishers could not 
come up with the cash. The 007/72 decree said the deposit was to ensure that a news-
paper had funds available to pay for possible fines. For publishers and journalists, the 
decree raised the question of how they could have such a huge amount of deposit to 
continue publishing, not to mention how to feed their families should they become 
unemployed. The 20 million Ðồng deposit was twice that of the fund required to 
publish Sóng Thần when we started a year before. Several newspapers closed, due to 
an inability to come up with the deposit. Veteran journalist Trần Tấn Quốc shut down 
his four-year-old, respectable daily Ðuốc Nhà Nam (Southern torch) in protest although 
he was financially able to pay the deposit. There were about sixteen dailies and fifteen 
periodicals that had to cease publishing. The Sóng Thần staff debated in anguish on 
whether to continue. We decided to raise funds again and borrow the rest.

According to the state-run Việt Tấn Xã issue of September 16, 1972, a total of 
twenty-nine dailies met the deposit deadline to continue publishing, including sev-
enteen Vietnamese, eleven Chinese, one English, and five periodicals. Among the 
dailies, two were state funded and at least two known among the press community as 
communist sympathizing.

The 007/72 decree was believed to “prevent disorders on the home front and 
infiltrations of communist operatives in the mass media,” according to the author of 
Lược Sử Báo Chí Việt Nam, compiled as a high school textbook for twelfth graders, with 
a progovernment view. What happened in the next two years, however, proved to be 
the opposite of preventing “disorders on the home front.”

Tumult before the Trial

On August 31, 1974, two years after the implementation of the 007/72 press 
decree and twenty months since the supposed expiration of the Martial Law, the daily 
Hoà Bình (Peace) declared it had to cease publishing after many a confiscation that had 
bankrupted the publication. In an open, rather emotional letter dated the same day to 
the president and the prime minister, the publisher/Catholic priest Trần Du accused 
the government of violating the constitution and freedom of the press.

Built upon the tragic Hoà Bình demise, the editorial board of Sóng Thần, which had 
suffered several confiscations itself, launched a campaign for freedom of press with an 
editorial titled “The National Assembly and the Government must bear the responsi-
bility for the crises harmful to the Fourth Estate of Vietnam,” published on August 31, 
1974. In this article, the editors pointed to two main causes for the crisis of the pub-
lishing industry and the press in particular: the Press Law 007/72, and the narrow-
mindedness of those in charge of its implementation at the Ministry of Information.

The next day, on September 1, Trung Tâm Văn Bút Việt Nam (PEN Vietnam, a 
member of International PEN), then headed by the respectable scholar Thanh Lãng, a 
Catholic priest and author of several books on Vietnamese literature, called an emer-
gency meeting to discuss the Hoà Bình issue and government publishing policy. The 
160-plus-member PEN Vietnam had to be concerned. Several writers made a living by 
writing serial fictions, known as feuilleton, for dailies, and for many writers, that was 
their main source of income. Thus, with the closures of several dailies and periodi-
cals due to the harsh “ký quỹ” (deposit) requirement imposed by the 007/72 press 

This content downloaded from 184.171.112.49 on Sun, 10 May 2020 00:14:46 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



	 Sóng Thần’s Campaign for Press Freedom	 145

decree, several writers, journalists, and other publishing workers had become unem-
ployed. Some estimated the unemployment rate was about 70 percent for the press, 
but no such estimates were available for other publishing activities. PEN Vietnam 
later issued a proclamation to denounce current press policy and support the cam-
paign for press freedom.

The next day, September 2, Minister of Information Hoàng Ðức Nhã explained 
that the confiscation of Hoà Bình was not a work of negligence of his agency. Dismiss-
ing any speculations or conspiracy theories regarding the Hoà Bình shutdown, includ-
ing religious oppression (the daily was owned by a Catholic priest), the minister said 
he was seeking a dialogue, having sent a letter to the president of the Association 
of Newspaper Publishers (Hội Chủ Báo) to request a meeting date be selected so he 
could clear up any misunderstanding.

The minister’s letter of invitation addressing the president of the association, 
Senator Tôn Thất Ðính, was published in newspapers on September 4. The date of 
September 10 was selected for the meeting. Before then, however, the press commu-
nity was swept into yet another unnerving incident, involving one of the most respect-
able dailies, Chính Luận, and even more disturbances that would follow.

In its September 3, 1974, issue, Chính Luận, known for its solid reporting with 
few confiscations and thus enjoying a steady revenue from subscribers, paper sales, 
and advertisement, raised an alarm after its managing editor Thái Lân and journalist 
Ngô Ðình Vận were detained because of a news item about the smuggling of fifteen 
thousand tons of copper worth 7 billion Ðồng by a high-ranking official at the prime 
minister’s (PM) office, Huỳnh Huy Dương, who had forged the PM’s signature. Chính 
Luận reporter Ngô Ðình Vận picked up the news item at a daily briefing at the Min-
istry of Information along with other reporters. The report in the daily’s July 4 issue 
when submitted at the ministry prior to press run was not recommended for “tự ý 
Ðục bỏ” (“not even a comma,” meaning harmless, Chính Luận reported). However, the 
daily said the very next day it received a phone call from the PM office requesting a 
correction of a few details that might create misunderstanding, with which the paper 
dutifully complied. Then a week later, on July 11, the paper’s managing editor Thái 
Lân was summoned to the National Police Headquarters and questioned from morn-
ing until 6 pm. In the following days, the reporter of the copper-smuggling news, Ngô 
Ðình Vận, was also summoned several times to the National Police, then wound up 
being detained for the last three to four weeks. Thái Lân had also been ordered back 
for further questioning, and on August 31 he was detained until the afternoon, had 
to surrender all personal information along with fingerprints, then was told to return 
Monday, September 2. When he returned as told, he found himself sent to court.

Meanwhile, also on September 4 when Chính Luận raised the alarm, eleven elected 
officials of an opposition group called Quốc Gia in the National Assembly declared 
their support for the press’s campaign for freedom of expression and removal of 
decree 007/72. In response, government spokesman Nguyễn Quốc Cường said during 
a daily briefing that these elected officials were too quick to jump to such conclusion. 
He also criticized PEN Vietnam’s September 1 letter of protest as the work of some 
“erroneous and ambitious individual,” who had “smeared mud on his own shirt and 
then asked foreigners to help clean it” by sending it to international organizations, 
while refusing the invitation of the minister to come and discuss writers’ grievances. 
The spokesman’s remarks had helped open a can of worms.

PEN Vietnam immediately responded with a long letter dated September 4, 1974, 
stating it had never received any such invitation while it had actually requested twice, 

This content downloaded from 184.171.112.49 on Sun, 10 May 2020 00:14:46 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



146	 Trùng Dương

in vain, in early 1973 to meet with the minister to discuss its members’ grievances, 
followed by a total of twenty-eight letters specifically listed in the PEN Vietnam let-
ter, asking for help from the president, the vice president, the prime minister, various 
ministers, and various culture-related committees in both houses of the Congress. 
With no responses to their plight, therefore, PEN Vietnam had no choice but to ask 
for help from International PEN for the first time on December 9, 1973, after a meet-
ing attended by over two hundred writers, artists, journalists, and heads of publishing 
houses, who all signed a declaration on the crisis of current publishing situations. The 
government spokesman’s criticism was, therefore, groundless, if not “malicious,” the 
PEN Vietnam letter concluded.

Following the September 4 letter presenting its case to the public, PEN Vietnam 
decided to hold a conference at its headquarters on Ðoàn Thị Ðiểm Street, but the area 
was cordoned off by several police and ministerial personnel, who told those arriv-
ing for the meeting that it had been cancelled. The meeting took place nevertheless 
among a few members already present inside the club. And again PEN Vietnam issued 
a letter of protest. Sóng Thần reported the whole incident in its issue of September 6, 
1974.

Also on September 4, two incidents occurred: Sóng Thần was sued by Vice Presi-
dent Trần Văn Hương for having “slandered and defamed” him; and another twenty-
five elected officials known as the Dân tộc Xã hội (National-Social) bloc of the lower 
house headed by the famed lawyer Trần Văn Tuyên announced their support for the 
campaign for freedom of press. Together with the eleven-member Quốc Gia group 
mentioned above, they issued a declaration promising to work with other progressive 
groups at the National Assembly to achieve democratic goals that included freedom 
of press.

The next day, September 5, a Committee for Freedom of Press and Publishing was 
established with members from various organizations including the Association of 
Publishers, the unions of journalists and distributors, PEN Vietnam, elected officials, 
intellectuals, professionals, and the Society for Human and Civil Rights Protection. 
The next day the committee issued a declaration dated September 6 to demand the 
government to withdraw all decrees and to cease its campaign aiming at suppressing 
freedom of expression that adversely affected the livelihood of reporters and writers, 
among others. On September 7 the Union of Reporters released the content of an 
urgent telegraph to the International Unions of Reporters in Brussels to inform and 
request support for the struggle of Vietnamese journalists.

As the campaign for press freedom gathered momentum in Saigon, on Septem-
ber 9, breaking news came from the city of Huế. Father Trần Hữu Thanh’s group of 301 
Catholic priests, the People’s Front against Corruption, for National Salvation and for 
Building Peace, announced it would join the press campaign. The group released its 
six-point accusation of corruption against President Thiệu.11 Wasting no time, on Sep-
tember 10 the Ministry of Information issued an order forbidding newspapers to pub-
lish the document. However, Sóng Thần went ahead and published a summary of the 
indictment in its next day’s issue. At 2:30 pm the same day, upon receiving the “nạp 
bản” copies of the paper, the ministry again repeated its order, demanding the paper 
to “tự ý đục bỏ” the summary, and Sóng Thần adamantly declared it “cannot publish at 
government order.” At 3 pm, police surrounded the paper’s printing plant, insisting 
“if the paper refuses to ‘tự ý Ðục bỏ’ the item, then the edition will be confiscated.” 
Sóng Thần assistant publisher Hà Thế Ruyệt, also a Saigon city councilman, supposed 
to be among the publishers meeting with Minister Hoàng Ðức Nhã as previously 

This content downloaded from 184.171.112.49 on Sun, 10 May 2020 00:14:46 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



	 Sóng Thần’s Campaign for Press Freedom	 147

scheduled, declared he would not “go and meet with the minister if the issue is con-
fiscated.” However, the police still surrounded the printing plant to prevent the paper 
distribution. At 4:30 pm, the ministry confirmed the paper would not be confiscated, 
and a Sóng Thần representative agreed to meet with the minister.

However, what happened afterward revealed the opposite from what Sóng Thần 
had been guaranteed. Thus, we learned of another set of tactics used by the Ministry 
of Information: Scores of ministerial personnel descended on newsstands and bought 
all available copies, as newspaper sellers later informed us. Meanwhile, at other news-
stands, confiscations occurred, and sellers even got actual receipts for the confiscated 
copies stating that the issue had been printed in two different editions, which was 
against the 007/72 decree forbidding newspapers to publish different editions of one 
issue. However, it was difficult to abide by such a rule because of the “tự ý đục bỏ” 
system: from the time a newspaper submitted its copies for review at the ministry 
until it could hit newsstands was a good four hours, during which several “tự ý đục 
bỏ” recommendations reached the printing plant, where distribution staffers were 
impatient to roll the press while newspaper sellers waited outside, equally impatient, 
to grasp whatever bundles were just off the press for delivery, especially when an issue 
carried a hot news item. Therefore, it was inevitable for the press to run, then stop for 
certain “tự ý đục bỏ,” then restart, and so on. More than one edition per newspaper 
issue, therefore, had become unavoidable, an unwritten norm. Sóng Thần felt it had 
been betrayed as its representative had been promised that the issue would not be 
confiscated as a condition to meet the minister.

The entire incident was reported in the paper’s issue no. 973 dated September 13 
in the form of a letter of protest to the Council of the Press (Hội Ðồng Báo chí, a civil-
ian body established by the Press Law but consisting of at least two members from 
each publication, the publisher and a reporter). “We determine that the life or death 
of a newspaper is not important. However,” the letter concluded, “the life or death of 
a free press goes hand in hand with the very existence of the regime. In the current 
situation, the absence of any [free] newspapers due to oppressive measures above 
poses a serious threat to the regime’s democracy.”

Meanwhile, a flurry of declarations from various organizations, including PEN 
Vietnam and the Cooperative of Periodicals, demanded the press decree to be dis-
mantled. The latter claimed the decree had killed 150 periodicals, leaving a mere four, 
due to the required deposit of 10 million Ðồng per publication. On September 12, the 
Association of Newspaper Publishers issued a five-demand list to the government: 
(1) remove both Press Laws 019/69 and 007/72 and replace them with one that is 
based on the constitution’s Article 12; (2) cancel all press violation cases, including 
those that have been tried and those that still await their day in court; (3) end all 
government harassment of publishers and reporters, which goes against the principle 
of freedom to perform one’s profession and freedom of press, and release currently 
detained reporters; (4) abolish the deposit requirement and terminate confiscations 
while awaiting a new press law; and (5) allow all publications that had been shut 
down due to the Press Laws 019/69 and 007/72 to reopen. At 7:30 pm the same day, 
a symbolic gesture took place at the National Assembly’s conference hall when Hà 
Thế Ruyệt publicly set a copy of decree 007/72 afire. About two hundred participants 
including assembly officials, publishers, editors, reporters, religious members, and 
lawyers, placed themselves under the protection of the constitution’s Article 12.

On September 16, Nguyễn Liệu, a member of the Hà Thúc Nhơn anticorruption 
group, wrote an opinion piece suggesting President Thiệu should resign in order to 

This content downloaded from 184.171.112.49 on Sun, 10 May 2020 00:14:46 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



148	 Trùng Dương

preserve his leadership’s integrity and avoid disorder for South Vietnam. The next 
day, in the September 20 issue, Sóng Thần columnist Lý Ðại Nguyên reviewed the 
past seven years under President Thiệu, who had campaigned in 1967 promising “to 
end the war, promote democracy and reform society,” but none of these promises 
had been fulfilled. Also in the same issue, the paper announced it would publish the 
entire four-thousand-word corruption accusation by Father Thanh’s group against the 
president in the next day’s issue. The issue was ordered confiscated by the Ministry 
of Information. Instead of letting the police take the freshly printed copies away, Sóng 
Thần decided to set them on fire as their staff, printing shop workers, and newspaper 
sellers stood by watching mournfully. Among those witnessing the newspaper’s “self-
immolation” were representatives of the international press corps.

The daily Chính Luận, in its next day’s issue, reported the entire incident in a 
detailed narrative of the press campaign for freedom of expression since the demise of 
Hoà Bình twenty days before, under the headline “Sóng Thần sets self afire against press 
oppression.” The daily Trắng Ðen ran a special banner across its eight-column front 
page of the issue no. 2226 dated September 21: “We protest the government’s confis-
cation of Sóng Thần.” The Civil Rights Group (Nhóm Dân Quyền), a group of sixteen 
elected officials in the National Assembly who in 1972 had opposed the Martial Law, 
also issued a declaration in support of the press campaign.

In a show of solidarity, and with the support of the Committee for Freedom of 
Press and Publishing, which had met till 10 pm following the paper-burning incident, 
five other dailies announced they would also publish the entire anticorruption exposé. 
In the end, however, only two papers, Ðại Dân Tộc and Ðiện Tín, remained committed 
to share the journey with Sóng Thần and published the entire four-thousand-word doc-
ument in their issue dated September 21. Anticipating confiscations, the committee 
mobilized supporters to come and protect the printing plants of these dailies, which 
were already surrounded densely by the police since the early afternoon of Septem-
ber 20, awaiting orders from the Ministry of Information. When such orders arrived in 
the late afternoon, the three dailies with the help of supporters chose to toss freshly 
printed copies to the public crowding the streets in front of their printing shops, and 
setting remaining copies on fire. The daily Công Luận dated September 24, 1974, had a 
detailed report describing the day’s turbulence by the hours.

The last week of September saw the press community in a so-called confiscation 
and burning fever. To add fuel to the crisis, Minister of Interior Lê Công Chất, whose 
agency would initiate lawsuits against the three dailies, said during a hearing at the 
National Assembly that those who had burned the papers would be prosecuted for 
having “destroyed the evidence.” Despite the government threat, on September 28, 
the Association of Newspaper Publishers of nineteen dailies, including those in  
English, French, and Chinese, met to examine the dire press situation after the release 
of its five-demand letter of protest two weeks prior to no effect. Toward the end of the 
meeting, the association issued its Declaration No. 1 reaffirming its stand by placing 
the press under the protection of the constitution’s Article 12, demanding that the 
government cease all measures against the press and be accountable for all conse-
quences, and calling on all newspapers and periodicals to cease publishing until its 
demands were met.

On September 30, thirty-seven assemblymen of the opposition signed a letter 
of protest to Prime Minister Trần Thiện Khiêm, warning of increasing communist 
risks as “the entire regime is on the road to self-destruction for having wiped out 
the basic freedom and becoming an enemy of the people.” On October 1, just one 

This content downloaded from 184.171.112.49 on Sun, 10 May 2020 00:14:46 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



	 Sóng Thần’s Campaign for Press Freedom	 149

day before President Thiệu was to speak on the state-run television, the archbishop 
of Saigon released an announcement signed by Archbishop Nguyễn Văn Bình affirm-
ing the church’s stand for what was right and fair and encouraging its members to 
engage in the struggle for a better society. Meanwhile, calling themselves Legion of 
Activist Lawyers (Lực lượng Luật sư Tranh Ðấu), eighty-five members from the Asso-
ciation of Attorneys issued a proclamation affirming that South Vietnam must exist 
beyond the communist realm as defined in the constitution, and the rule of law must 
be respected, and pledging to stand by the people in their struggle for freedom and a 
corruption-free society.

On October 2, all South Vietnam was glued to television screens to watch the 
much-anticipated address by President Thiệu. According to a declassified U.S. State 
Department cable dated October 3–9, compiled from various sources across South 
Vietnam on reactions to the presidential speech, “the speech was too long (2 hours) 
and that its rambling, extemporaneous format weakened its impact.” According to the 
cable, Trần Quốc Bửu, leader of the Vietnamese Confederation of Labor, was disap-
pointed that Mr. Thiệu failed to address recent criticisms and that he suggested no 
solutions to the problems of South Vietnam or mentioned the problem of his govern-
ment’s performance but blamed current difficulties on outside factors (e.g., foreign 
aid reduction and the communists). Summing up these reactions to the speech, the 
cable stated,

Most other newspapers paralleled the views of the independent, though some-
what strident Saigon Daily, Song Tanh [sic], which reported that “Contrary to 
the expectations of the people, president Thieu .  .  . did not directly answer 
(Father Tran Huu Thanh’s) Indictment No. 1 in which the anticorruption move-
ment charged (Thieu) with corruption practices.” What he did say was, “I assert 
that these slanderous and defamatory allegations are in fact exaggerations and 
pure fabrications.”

The positive reports about the speech came from a few progovernment publica-
tions, the cable noted.12

Meanwhile, the living conditions of unemployed reporters and publishing work-
ers had reached a point that the three organizations of Vietnamese Union of Report-
ers (Nghiệp Ðoàn Ký giả Việt Nam), Union of Southern Journalists (Nghiệp Ðoàn Ký 
Giả Nam Việt), and Association of Journalists (Hội Ái Hữu Ký Giả) felt they could no 
longer afford not to do something, even only symbolically. Having seen their funds 
depleted from helping members’ families, in order to show their support for one 
another and at the same time to draw attention to their plight, these groups on Octo-
ber 4 announced that October 10 would be Reporters Go Begging Day (Ngày Ký Giả 
Ði Ăn Mày). The groups also issued their statement regarding the president’s Octo-
ber 2 speech, demanding that he withdraw his negative remarks about reporters as 
extortionists (“ký giả đi làm tiền”) and the press as serving as loudspeakers for com-
munists (“báo chí là ống loa của cộng sản”), and that the government abolish decree 
007/72 that was destroying the free press and their livelihood.

On October 10, the symbolic Reporters Go Begging Day took place in downtown 
Saigon, attended by hundreds of journalists, elected officials, veterans, and prominent 
figures, such as Fathers Thanh Lãng and Nguyễn Quang Lãm marching side by side 
with scholar Hồ Hữu Tường, each wearing an old conical hat and holding a walking 
stick, a sack over their shoulder—typical accessories of a beggar. Members of the 

This content downloaded from 184.171.112.49 on Sun, 10 May 2020 00:14:46 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



150	 Trùng Dương

public including many elderly men, women, and children held one another’s hands 
to create a human barrier between demonstrators and the police. It was billed as 
the largest spontaneous demonstration ever in Saigon in recent years. Many people 
actually offered cash and rice to these one-day beggars. There was some confronta-
tion between the police and a few participants trailing the parade, apparently hopeful 
to stir up violent clashes to make their case, but the police had seemed rather self-
restrained from using any force other than their bare hands and batons. Many among 
those trailing the parade called themselves “Lực lượng thứ ba” (Third Force) but 
were suspected communist sympathizers, such as Huỳnh Liên, a Buddhist nun, and 
Nguyễn Ngọc Lan, a Catholic priest, among others. Despite some push and shove, the 
demonstration went without any serious incidents, generating domestic and world-
wide reports, many of which were sympathetic toward the press community’s plight. 
Sóng Thần ran a lengthy feature of the Reporters Go Begging Day, illustrated by several 
moving photos, in its issue dated October 11, 1974.

Then, as expected, on October 11, as publisher of Sóng Thần, I received a sub-
poena from the Ministry of Interior for a court appearance on October 31, 1974. The 
charge was the publication of the Indictment No. 1, defaming and slandering the 
president. The court order listed as evidence of the accusation the entire Indictment 
No. 1 of Father Thanh’s anticorruption group, for which the issue, along with those 
of Ðại Dân Tộc and Ðiện Tín, were confiscated by Ministry of Information order. A trial 
date of November 7 was scheduled for these two dailies.

Assemblyman Lý Quí Chung wrote an article published in the Sóng Thần issue 
dated October 16 questioning what kind of verdict the paper, which only did its job 
as a messenger, could expect. Chung wondered why Father Thanh, the author of the 
Indictment No. 1, and those who had read the accusations out loud in public had 
not been sued. Chung continued to question why the president, if he felt that he had 
been defamed and slandered, did not do the normal thing, which was to demand a 
correction by the paper, before resorting to a stronger measure, which was to sue 
the paper. He could not see how the court would be ruling when the paper had been 
confiscated before anybody got to read the document. Whatever verdict the court 
had for Sóng Thần, Mr. Chung concluded, “the public would also have a verdict for 
the court.”

On October 13, the Legion of Activist Lawyers informed the Committee for Free-
dom of Press and Publishing that there were a total of 175 lawyers who had signed 
up to defend the press. The number eventually reached a total of 205 just before the 
trial date, including prominent lawyers such as Bùi Tường Chiểu, Hồ Tri Châu, Lê 
Ngọc Chấn, Vũ Văn Mẫu, Trần Văn Tuyên, Bùi Chánh Thời, and the famed lawyer Mrs. 
Nguyễn Phước Ðại, among several of the younger generation. Two of the legal team 
coordinators hard at work from beginning to end were young lawyers Ðinh Thạch 
Bích and Ðặng Thị Tám, in cooperation with Sóng Thần’s counselor Ðàm Quang Lâm.

Meanwhile, paper confiscations did not let up. As of October 19, the Association 
of Newspaper Publishers informed that there had been a total of eleven incidents 
between October 13 and 19. Furthermore, the government had also shut down the 
printing shop of Ðại Dân Tộc, it said. It was even more troubling for Sóng Thần when 
its regional representatives were ordered to remove the paper’s signs from the front 
of their offices by local governments, at the order of the Ministry of Interior. As a 
consequence, the association declared, beginning October 21, all newspapers would 
not report any government-related news and would not send their correspondents to 

This content downloaded from 184.171.112.49 on Sun, 10 May 2020 00:14:46 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



	 Sóng Thần’s Campaign for Press Freedom	 151

attend any government-organized press conferences, including the daily briefing at 
the Ministry of Information.

On October 23, to appease the press, the prime minister agreed to dismiss four 
ministers of the Ministries of Information, Commerce and Industries, Finance, and 
Agriculture. These ministers were, however, still on the job functioning as interim. 
And the press continued its suffering.

On October 24, for the first time Father Thanh of the anticorruption campaign 
met with the Legion of Activist Lawyers and the Committee for Freedom of Press and 
Publishing to coordinate strategies for the day of the Sóng Thần trial. The three groups 
selected October 31 as the day to demonstrate their will of cooperation. Also during 
this meeting, Father Thanh said he was willing to go to jail in lieu of Sóng Thần’s pub-
lisher should that be the case. And should the court impose a fine, he would call on 
his congregation to contribute ten Ðồng each until the goal of 5 or 10 million Ðồng 
was met.

On October 25, the 1,900-member International Press Institute sent a telegraph 
to President Thiệu to protest the oppression of the Vietnamese press, according to 
the Voice of America. It also requested press freedom be restored. Also on the same 
day, the Council of Coordinators consisting of presidents of ten press and publishing 
organizations met to plan actions for the trial day, which became Justice and Press 
Persecution Day (Ngày Công Lý và Báo Chí Thọ Nạn). Before that day, a planned 
vigil was to take place at the Press Club at 15 Lê Lợi Boulevard; all newspapers were 
to cease publishing on October 31; and on November 1 the council was to send its 
ultimate letters to the government’s three branches to demand solutions according 
to democratic principles. Father Thanh’s anticorruption campaign together with the 
local congregations were also planning vigils on October 30 and 31 with mass to pray 
for the nation and to enlighten the national leadership. Campaign organizers also 
promised to march to downtown Saigon in support of the press while appealing to the 
judiciary’s conscience.

Meanwhile, on October 30 Sóng Thần gave a farewell party, filled with appre-
hension, at the PEN Vietnam club in late afternoon. This was the same place where 
four years ago we had held a reception to introduce the first cooperative newspaper 
of South Vietnam to friends and the public. After the party, I went with repre-
sentatives from the Legion of Activist Lawyers, who took me into hiding for the 
historic next day since the entire downtown area, within which was situated the 
courthouse, would be cordoned off by barbed wire and riot police. My hiding place 
was lawyer Ðặng Thị Tám’s law office only a couple of blocks from the courthouse. 
With me were young reporter Triều Giang and photographer Nguyễn Tân Dân of 
Sóng Thần.

“The Longest Day,” as declared a banner across the front page of Sóng Thần’s 
issue dated October 31, 1974, came with several demonstrations by hundreds of 
supporters of the free press heading to the city center. However, they were barri-
caded from entering the cordoned area, where deserted streets looked like a ghost 
town. There were clashes between protesters and the police, but nothing lethal. The 
stage for a dramatic press trial was all set as the nation held its breath, watching 
nervously.

The trial never took place. It had been cancelled by the Ministry of Interior, no 
reason offered. Three months later, on a February day just after a Tết celebration amid 
apprehensions as the war intensified, an order from the Ministry of Interior arrived at 

This content downloaded from 184.171.112.49 on Sun, 10 May 2020 00:14:46 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



152	 Trùng Dương

the Sóng Thần office. It announced that the paper’s publishing license was from then 
onward revoked. It gave no reason.

Past, Present, Future

As I was writing this chapter the American press is experiencing a crisis with 
the Republican president who called the media “an enemy of the American people” 
via a tweet on Friday night, February 17, 2017. Criticizing President Donald Trump 
for calling media “the enemy,” Republican senator John McCain said: “That’s how 
dictators get started.” There have been plenty of reports and analyses of the mat-
ter; however, the incident brought back the famous quote by one of the founding 
fathers, Thomas Jefferson. In a letter from Paris to Edward Carrington, a soldier 
and statesman from Virginia whom Jefferson sent to the Continental Congress 
from 1786 to 1788, on the importance of a free press to keep government in check, 
Jefferson wrote: “Were it left to me to decide whether we should have a government 
without newspapers or newspapers without a government, I should not hesitate a 
moment to prefer the latter.”13

Such a choice would definitely not work with an infantile democracy that was also 
undergoing a ravaging war while trying to build a nation, a young and fragile one, 
such as the Republic of Vietnam. The press in South Vietnam understood the need for 
certain government restrictions, especially when there were undercover communist 
operatives among them. Journalists were fully aware of communist agents and sym-
pathizers in their midst, but out of respect for democracy and the rule of law, they had 
pretty much left these agents alone or sometimes, out of a humanitarian sense, even 
petitioned, as needed, for the release of someone arrested by the government, as with 
the case of communist sympathizer and writer Vũ Hạnh.

However, I believe, then and now, that had there been an honest dialogue between 
the government and the press, it would have been helpful and turmoil may have been 
much less and/or controllable. The government could have listened with genuine con-
cern to the press’s grievances and asked what could be done to ease them, and in turn 
asked for the community’s assistance in making the South a better place while helping 
to fight against communism. It may sound idealistic, if not naïve, but that was how 
I and many of my friends felt during the last few months of the republic’s existence 
when we had also wished the president would have convened a Diên Hồng–like con-
ference as King Trần Thánh Tông of the Trần Dynasty had in 1284 to ask for advice 
from the elder populace on whether to fight or surrender to the Chinese that were 
threatening to invade the country.

Unfortunately, neither an honest dialogue with the press in late 1974 nor that 
with the people in early 1975 took place. For years I have hesitated to write about this 
experience as a participant in the South Vietnamese quest for freedom of the press, 
mainly out of humility. I have finally overcome it, inspired in part by what has been 
going on here in the United States as the media has taken on the task to check on an 
apparently runaway government.

I want to demonstrate what the South Vietnamese press had striven to do just 
over forty years ago despite all odds. I would also like to use this opportunity to honor 
those journalists and writers, many of whom no longer with us, for their courage and 
a strong sense of journalistic responsibility. I would like also to offer my late appre-
ciations to all those who had stood up with the press then, and who apparently had 
shown a clear understanding of the importance of the press while the government did 

This content downloaded from 184.171.112.49 on Sun, 10 May 2020 00:14:46 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



	 Sóng Thần’s Campaign for Press Freedom	 153

not. I wish the American press to prevail, firmly believing it will, thanks to its long-
standing democracy and a solid check-and-balance political system. And finally, I hope 
once democracy is restored in Vietnam, the press and whoever will be charged with 
governing and rebuilding my native land would learn from the experience of republi-
can Vietnam and, especially, America.

Notes
	 1	 Uyên Thao and Lê Thiệp, comps., Sóng Thần: Vụ Án Lịch Sử 31–10–1974, Ngày Báo Chí và Công 

Lý Thọ Nạn [Song Than: A historic trial, October 31, 1974—a day of tribulation for the press 
and for justice] Saigon: Sóng Thần, 1974), author’s private collection.

	 2	 “Hiến pháp Việt Nam Cộng hoà 1967” [The Republic of Vietnam’s 1967 constitution], 
Wikisource, https://vi.wikisource.org/wiki.

	 3	 “Luật số 019/69 ngày 30 tháng 12 năm 1969 ấn Ðịnh QUY CHẾ BÁO CHÍ—Sửa Ðổi bởi Sắc 
Luật số 007-TT/SLu Ngày 4–8–1972 của Tổng thống Việt Nam Cộng Hoà” [Revision to Press 
Law 1969 based on Decree no. 007-TT/SLu by the president of the Republic of Vietnam] 
(Saigon: Bộ Thông Tin, 1972).

	 4	 This ministry’s name was later changed to Ministry of Mass Mobilization and Open Arms 
(Bộ Dân Vận Chiêu Hồi); however, for this paper, I will use the former name for simplicity.

	 5	 Trần Thúc Linh, “Góp ý kiến về Luật báo chí Việt Nam” [Comments on the Press Law], Báo 
Chí Tập San 1, no. 2 (Ðà Lạt University, Summer 1968), author’s private collection. This 
Báo Chí Tập San issue was edited by Nguyễn Ngọc Linh and had a section that listed forty-
one press laws and decrees issued from 1881 to 1968, in both French and Vietnamese. In 
another source, Nguyễn Việt Chước listed twenty-three press-related decrees between 1949 
and 1969, when the Press Law 016/69 came into existence. Nguyễn Việt Chước (Hồng Hà), 
Lược sử Báo chí Việt Nam [A brief history of Vietnamese press] (Saigon: Nam Son, 1974); a 
PDF copy is available for download at http://tusachtiengviet.com/author/post/19/1/hong-
ha-nguyen-viet-chuoc?r=L3AxMDdhNDkyL25odW5nLXRyYW5nLXN1LXZlLXZhbmctcX
V5ZW4tMg.

	 6	 Vân Nguyễn-Marshall, “Working for Social Justice in Wartime South Vietnam,” paper pre-
sented at the “New York Conference on Asian Studies,” Poughkeepsie, NY, October 2015.

	 7	 Ibid.
	 8	 For more on this case, see Trùng Dương, “Báo Chí Miền Nam: Nhân kỷ niệm 38 năm ngày 

giỗ Chu Tử, Nhìn lại vụ Chu Tử bị ám sát hụt, ngày 16-4-1966” [South Vietnamese press: On 
the 38th anniversary of Chu Tu’s death, reexamining his failed assassination on April 16, 
1966], Diễn đăn Thế kỷ, http://www.diendantheky.net/2013/05/trung-duong-bao-chi-
mien-nam-nhan-ky.html.

	 9	 Vân Nguyễn-Marshall, “Appeasing the Spirits along the ‘Highway of Horror’: Civic Life in 
Wartime South Vietnam,” paper presented at “Nation-Building in War: The Experience of 
Republican Vietnam, 1954–1975,” University of California, Berkeley, October 17–18, 2016. 
See also Giao Chỉ, Ngy Thanh, Trùng Dương, and Nguyễn Kinh Châu, “Quảng Trị Mùa Hẻ 
Ðỏ Lửa 1972: Hốt xác Ðồng bào tử nạn trên ‘Ðại lộ Kinh hoàng’ ” [Fiery Summer in Quang 
Tri: collecting the remains of the dead on the Highway of Horror], Thời Báo, November 20, 
2009, 54–59, 104–9.

	10	 Luật Ủy Quyền 005/72, Công-Báo Việt-Nam Cộng-Hoà [Official Gazette of the RVN], No. 
unknown, dated June 29, 1972.

	11	 Rev. Father Trần Hữu Thanh, “Letter from Vietnam, Hue, September 8, 1974. Indictment 
No. 1.” Father Thanh’s actual indictment is available at Texas Tech University’s Vietnam 
Archive, file no. 14510325042. The indictment lists six charges of corruption: (1) real estate 
holdings of President Nguyễn Văn Thiệu, (2) land holdings in Ðà Lạt, (3) fertilizer specula-
tion, (4) hospital Vì Dân (For the People) established by Mrs. Thiệu, (5) heroin trafficking 
involving President Nguyễn Văn Thiệu, Prime Minister Trần Thiện Khiêm, and General Ðặng 
Văn Quang, and (6) the rice affair in central Vietnam. Some charges, such as the fifth charge 
about heroin trafficking, are said to be unfounded as all those involved were finally allowed 
to resettle in the United States. See Trần Gia Phụng, Chiến Tranh Việt Nam, 1960–1975 (Việt 
Sử Ðại Cương Tập) [The Vietnam War, 1960–1975, brief history of Vietnam] (Toronto: Non 
Nước, 2013), 7:378.

This content downloaded from 184.171.112.49 on Sun, 10 May 2020 00:14:46 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms

https://vi.wikisource.org/wiki
http://tusachtiengviet.com/author/post/19/1/hong-ha-nguyen-viet-chuoc?r=L3AxMDdhNDkyL25odW5nLXRyYW5nLXN1LXZlLXZhbmctcXV5ZW4tMg
http://tusachtiengviet.com/author/post/19/1/hong-ha-nguyen-viet-chuoc?r=L3AxMDdhNDkyL25odW5nLXRyYW5nLXN1LXZlLXZhbmctcXV5ZW4tMg
http://tusachtiengviet.com/author/post/19/1/hong-ha-nguyen-viet-chuoc?r=L3AxMDdhNDkyL25odW5nLXRyYW5nLXN1LXZlLXZhbmctcXV5ZW4tMg
http://www.diendantheky.net/2013/05/trung-duong-bao-chi-mien-nam-nhan-ky.html
http://www.diendantheky.net/2013/05/trung-duong-bao-chi-mien-nam-nhan-ky.html


154	 Trùng Dương

	12	 State Department Cable, Embassy Saigon Mission Weekly for October 3–9, 1974. Declassi-
fied/Released US Department of State EO Systematic Review, June 30, 2005, https://aad.
archives.gov/aad/createpdf?rid=219521&dt=2474&dl=1345.

	13	 Letter from Thomas Jefferson to Edward Carrington, January 16, 1787, National Archives, 
Founders Online, https://founders.archives.gov/documents/Jefferson/01-11-02-0047.

This content downloaded from 184.171.112.49 on Sun, 10 May 2020 00:14:46 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms

https://aad.archives.gov/aad/createpdf?rid=219521&dt=2474&dl=1345
https://aad.archives.gov/aad/createpdf?rid=219521&dt=2474&dl=1345
https://founders.archives.gov/documents/Jefferson/01-11-02-0047

