
 
March 6, 2006 

COMMENTARY 

Freezing Point 
By DAVID BANDURSKI and LIN HUI 
March 6, 2006; Page A14 

HONG KONG -- When the Chinese government closed down 
Freezing Point, the highly regarded weekly supplement of the 
China Youth Daily, China-watchers were shocked. What few 
outside observers understood, however, is that this move was 
not purely a throwback to a past era of censorship. Rather it 
was part of a relatively recent effort to reinforce the culture of 
self-censorship within an increasingly vibrant media sector. 
Spearheading this effort is a shadowy group of Communist Party officials entrusted with 
tremendous power and almost no accountability. 

Known as the News Commentary Group (NCG), 
this is an elite team of about 10 retired 
propaganda czars, who wield influence far above 
their administrative rank. Many are regional 
editors in chief brought to the capital to clean 
house at major newspapers. They have crafted 
quaint monikers to describe themselves: "invisible
teachers," "stewards of the forest," even 
"woodpeckers" (who dig out parasites). Their 
criticisms suggest a fondness for Cultural 
Revolution rhetoric: "These two articles contain 

serious political errors"; "We cannot promote economists who attack Marxism"; "We 
cannot promote a watered-down ideology that denies the media's role as mouthpiece of the 
party." Phrases like these may seem out of step with a globalizing China, but Deng 
Xiaoping, Jiang Zemin and Hu Jintao have all used extreme leftist elements to clamp down 
on "bourgeois liberal" tendencies. The agents of the NCG were behind many of China's 
most notorious media crackdowns of recent years -- the closure of upstart weekly Xin Zhou
Bao, the jettisoning of Southern Weekend's top editors, the recent takeover of Beijing 
News. 

In fact, the NCG represents a new vision for propaganda work. Beijing is pursuing this 
strategy because of, not in spite of, market reforms. When the NCG celebrated its 10th 
anniversary in 2004, the deputy heads of the Propaganda Department issued a 
congratulatory statement on behalf of Politburo member Li Changchun, China's top 

DOW JONES REPRINTS 
This copy is for your 

personal, non-commercial use 
only. To order presentation-ready 
copies for distribution to your 
colleagues, clients or customers, 
use the Order Reprints tool at the 
bottom of any article or visit: 
www.djreprints.com. 
 
• See a sample reprint in PDF 
format. 
• Order a reprint of this article now.
 

Page 1 of 3

Tran Huu Dung
Highlight



propaganda czar, and Liu Yunshan, head of the Central Propaganda Department (CPD): 
"Creating a system of news criticism was a reinvention of censorship for a new era." 

China's present system of media censorship is unlike that employed by the Kuomintang in 
the early decades of the last century. The Kuomintang carried out advance checks on 
content: Officials pored over reports before they hit the presses. By contrast, China uses 
fewer advance checks but controls the media by enforcing self-censorship. The orders and 
bans issued by the Propaganda Department are a compass by which editors navigate. The 
NCG squad adds an important, unofficial layer of after-the-fact policing that some officials 
see as critical in an era of exploding media diversity. When propaganda officials talk about 
a "new era," they mean the era of rapid economic growth that began in the early '90s. Since 
1993 the number of media outlets has increased dramatically; fierce market pressures have 
them chomping at the bit of censorship. 

Within the formal party structure, the NCG is an anomaly. It operates -- nominally, at least 
-- under the News Bureau of the Central Propaganda Department. It is comprised, 
however, almost exclusively of retired propaganda officials working on a temporary basis 
rather than formally employed, and despite its amorphous character, its influence far 
exceeds that of the various departments of the News Bureau. The reports of the NCG 
bypass standard reporting channels; they may rise to the upper echelons of the party or 
travel directly to propaganda offices or media in the provinces. In either case, criticisms 
can result directly in disciplinary action. With written instructions appended by the CPD, 
they might bring editorial shake-ups like the Southern Weekend case in 2001. Passing 
through ministries and commissions or provincial-level leadership, they might bring the 
closure of publications and the firing of editors, as with the closings of Freezing Point, 
Guangdong's Tong Chuan Gong Jin magazine and Hubei's Xin Zhou Bao newspaper. 

The NCG represents a relatively recent fine-tuning of China's propaganda machine. It was 
created in 1994, just over a year before Li Datong launched Freezing Point (pictured 
nearby). As Mr. Li and his colleagues busied away with the finest journalism of a 
generation, the Sword of Damocles glistened over their heads. In the course of a decade, 
Freezing Point was the target of two to three criticisms a week from the NCG. Up to the 
supplement's shutdown, the NCG issued 8,136 criticisms to media in China -- more than 
two a day. Its main whipping boy through the '90s was Southern Weekend. When that 
newspaper printed an editorial in 1998 chiding official news reports on disasters for their 
"falseness and emptiness" in quoting ostensible sources thanking the party for deliverance, 
the NCG was furious. News Criticism Vol. 326 responded that it was "preposterous and 
wrong" to attack the phrase "God bless socialism" in such a way. 

NCG's criticism mounted in 2000, and Southern Weekend was straitjacketed by 
Guangdong leaders into running "positive" (pro-party) and "neutral" news articles. It made 
no difference; the NCG barrage continued. When the paper ran a shamelessly positive 
story about prison reforms, the censor branded the article "negative" because "prison" had 
appeared in the headline. At times the criticisms were dyspeptic rants, the censor unable to 
put his finger on the sin. Southern Weekend was pummeled with a hail of NCG criticisms 
until finally, in 2001, officials forced an editorial shake-up at the newspaper. 

Li Datong, Freezing Point's editor in chief, saw the writing on the wall. He denounced the 

Page 2 of 3

Tran Huu Dung
Highlight



assassins in an open letter more than four months before Freezing Point's closure: "Where 
is it written anywhere in Central Party documents or the rules of the Propaganda 
Department that the NCG should wield such power?" he wrote. "Nowhere!" The NCG's 
News Criticism Vol. 34 dealt the fatal blow by excoriating an article by history professor 
Yuan Weishi that, it said, had "attacked the Chinese people's century-long struggle against 
aggression and aimed its lance at the Communist Party and the socialist system." Within 
days, China Youth Daily's publisher, the Communist Youth League, announced it would 
shut the supplement down. 

In subsequent weeks, fissures opened in the party leadership over propaganda work. In a 
letter of support issued to top party leaders and appearing Feb. 14, 13 intellectuals and ex-
officials called the move against Freezing Point a product of China's "disgusting news 
control system," and called for the supplement's restoration. But doing away with the NCG 
topped their demands: "The Propaganda Department should file a formal report on the 
Freezing Point affair with the Central Party, making a self-criticism… and the NCG should 
be disbanded." Days later, officials announced Freezing Point would relaunch without its 
celebrated pair of top editors. The controversy has cooled, but the arbitrary power of the 
censors has again been demonstrated, putting the rest of the media on notice not to 
challenge this group of irritable old men. 

The NCG is a reinvention of censorship that allows the party to ensure "guidance of public 
opinion" in an unruly market. Party leaders can use the NCG as hatchet men and at the 
same time confuse, for the sake of China's image, the issue of exactly where they stand on 
censorship. If the thuggish tactics prove too strong and a case becomes a world-wide story 
-- as with Freezing Point -- top party leaders can step in and appear magnanimous. The 
blood, after all, is on the hands of their shadow commissars. 

Mr. Bandurski is a research associate at the China Media Project at the University of 
Hong Kong. Lin Hui is the pseudonym of a Hong Kong-based writer. This is adapted 
from the latest issue of the Far Eastern Economic Review. 

 
URL for this article: 
http://online.wsj.com/article/SB114161227389790070.html 
 

Copyright 2006 Dow Jones & Company, Inc. All Rights Reserved 

This copy is for your personal, non-commercial use only. Distribution and use of this material are governed by our 
Subscriber Agreement and by copyright law. For non-personal use or to order multiple copies, please contact Dow Jones 

Reprints at 1-800-843-0008 or visit www.djreprints.com. 

Page 3 of 3


